Fontosabb javaslataink

2025. szeptember 2.

VÉLEMÉNYEZÉSI FELHÍVÁS KEZDEMÉNYEZÉSHEZ (hatásvizsgálat nélkül)
A KEZDEMÉNYEZÉS CÍME Uniós civil társadalmi stratégia
VEZETŐ FŐIGAZGATÓSÁG/FELELŐS EGYSÉG
Jogérvényesülési és Fogyasztópolitikai Főigazgatóság – C.2. egység

A Geopolitikai Tanács Közhasznú Alapítvány jelenleg nem tartja időszerűnek egy uniós civil
társadalmi stratégia létrehozását. A kezdeményezés által kezelni kívánt problémát részben
maga a Bizottság okozza, ezért az okok feltárása több időt és nagyobb függetlenséget
igényel.

Egy hatékony stratégia megalkotásához előbb növelni szükséges az Unió átláthatóságát
mind bizottsági, mind a végrehajtói szinten. Ki kell szűrni a nagy gazdasági szereplők
befolyása alatt tevékenykedő civil szervezetek véleményét, figyelembe kell venni az Európai
Számvevőszék vonatkozó és az Európai Ombudsman legutóbbi megállapításait. A civil
szektort érintő uniós közpénz elköltésekor előtérbe kell, hogy kerüljön az alapvető jogok és a
demokratikus jogrendszerek védelme. Ne fordulhasson az elő, hogy a CERV program
magyar végrehajtó konzorciuma minimális összeget sem hagy jóvá egy olyan budapesti
kerület korrupcióellenes civil programjára, ahol a polgármestert több hónapra vizsgálati
fogságban tartotta a bíróság, és jelenleg is folyik ellene a korrupciós vizsgálat. Az elutasító
értékelés elnagyolt, nem tartalmazza a részpontszámokat. Ezen adatok kikérése a CERV
programtól azért nem vezetett eredményre, mert „Brüsszelben nem találhatók meg az iratok,
forduljanak az Ökotárs alapítványhoz”. Ők az ennek megfelelő megkeresésünkre már nem is
válaszoltak.

Ugyanez a lebonyolító konzorcium az európai uniós adatokhoz való hozzáférés esetében a
budapesti civil szervezetek jogtudatosságának növelésére beadott pályázatunkat többek
között azért utasította el, mert nem tartotta szükségesnek a nagyobb uniós átláthatóságot.
Ingyenes jogsegélyszolgálat megszervezése mellett brüsszeli kapcsolatfelvételt is
terveztünk, de a bírálók tudni akarták, hogy kikkel kívánunk találkozni, és elutasítási indokuk
szerint „nem egyértelmű miért van szükség személyes ottlétre és az ehhez kapcsolódó
költségekre”. A tény ezzel szemben az, hogy a brüsszeli kapcsolatfelvétel és bemutatkozás
összes költségét saját magunk, önrész keretében vállaltuk.
Az uniós civil társadalom valódi helyzetét jól mutatja a román Principia Association 2025.
július 10-i véleménye, mely szerint „Az európai finanszírozáshoz olyan feltételeket szabnak,
amelyeket ezek a nem kormányzati szervezetek nem tudnak teljesíteni: az eddig
megszerzett legalább X finanszírozás; finanszírozás csak akkor ítélhető oda, ha egy nem
kormányzati szervezet kapcsolatban áll valamely hatósággal; stb.).”

Alapvetően osztjuk a cseh Union of Employers’ associations 2025. június 13-i véleményét,
mely szerint „Az uniós civil társadalmi stratégiára irányuló javaslat, bár úgy tűnik, jó
szándékú, alapvetően szükségtelen és potenciálisan kontraproduktív. Az európai civil
társadalom mindig is szervesen fejlődött, az alulról szerveződő kezdeményezések, az
önkéntesség és a közösségi szerepvállalástól vezérelve. Éppen ez a szabadság és
spontánság tette lehetővé a civil társadalmi szereplők számára, hogy boldoguljanak,
innovatívak legyenek, és rugalmasan reagáljanak közösségeik szükségleteire. A
központosított, felülről lefelé irányuló stratégiai keret bevezetése alááshatja ezt a
természetes dinamizmust.”

Egyben fontosnak tartjuk az olasz IDEE ECONOMICHE di Marco BAVA 2025. július 14-i
következő javaslatát: „Az európai polgárok számára lehetőséget kell biztosítani arra, hogy az
Emberi Jogok Bíróságához való közvetlen és egyszerűsített hozzáférés révén megvédjék
polgári jogaikat azáltal, hogy az uniós országok valamennyi nyelvét használják. Ezenkívül az
EJEB-et ki kell terjeszteni annak érdekében, hogy minden ügyet mulasztás nélkül kezelni
tudjon, amint az jelenleg is történik. Az EJEE alkalmazása nélkül nem biztosítható a polgári
jogok jogi védelme.”

További információ:
dr. Pintér István
a kuratórium elnöke
Mobil: 20/368 7810
E-mail: info@geotan.hu

  1. 2010. február 12.

Kedves Innovációs Bizottsági Tagtársak!

Kis Tünde bizottsági elnökkel való egyeztetés után úgy látjuk, hogy a K+F témakörrel kapcsolatban az alábbi javaslatokkal élnénk a IV. Politikusi és Vállalatvezetői Fórum 

Transzparencia munkacsoport felé. Kérjük, hogy kiegészítő javaslataitokat, megjegyzéseiteket hétfőig juttassátok el a research@cgeopol.hu e-mail címre (azért ilyen rövid a határidő. mert a JVSZ még összesíteni kívánja az előterjesztéseket).

  1. A K+F tevékenységre fordított állami támogatások széttagoltak, jelenlegi formájukban nem biztosítják a kellő hatékonyságot.
  2. A döntési kompetenciák nem kellően tisztázottak, a döntési folyamatok gyakran átláthatatlanok.
  3. Az NBH évkönyv szerint a jelenlegi szabályozás nem zárja ki a versenyellenes, diszkriminatív eljárásokat. 

Az Innovációs Bizottság ezért abból a célból, hogy az átláthatóság a K+F területén növekedjen a következő javaslatokat teszi:

  • Csökkenjen az innovációval kapcsolatos intézmények széttagoltsága, legyen egységes a támogatási politika;
  • A kiírásra kerülő K+F pályázatok igazodjanak az üzleti, tudományos élet igényeihez, valamint a pályázati lehetőségek, követelmények legyenek átlátóak;
  • Növekedjen az átláthatóság a döntéshozók személyének kiválasztására, és a döntéshozatalok ellenőrizhetősége területén;
  • Legyen egyértelmű és követhető, hogy mi minősül K + F tevékenységnek;
  • Szüntessék meg a felesleges és párhuzamos feltételrendszereket, kerüljön előtérbe az innovációt valóban elősegítő köztisztviselői szemléletmód.

Javasoljuk továbbá, hogy az adókérdésekkel foglalkozó bizottságot is keressük meg, kérve őket a következők képviseletére:

  1. Az SZJA törvénybe foglalt adókedvezmény bevezetésével legyen kihangsúlyozva az innovációs tevékenység társadalmi hasznossága, a versenyképességre gyakorolt pozitív hatása. 

Dr. Pintér István

to Dr. Tibor Navracsics

Minister of Public Administration and Justice

Budapest

Kossuth tér 2-4.

1055

Subject:  Recommendations

 Dear Minister, 

Please be informed that the Council on Geopolitics Foundation has completed its research on corruption number NEA-E-12-0086. I would like to take this opportunity to thank you for your personal support that has contributed to the possibility of the research.

The most important finding of the research is that corruption has been transformed and by 2010, Hungary has been taken hostage by corruption networks showing signs of the operation of organised crime. This is also the main reason for the ineffectiveness of the domestic war on corruption, as political parties and bodies appointed for supervision are the main targets for these networks. In my opinion, networks of corruption can only be eliminated gradually, by maintaining the current high level of political determination and by concurrently applying several measures.

The most dangerous among the corruption risks identified during the research, being the areas to be treated first are:

A: justice

B: media

C: workplace corruption

  1. A:

The justice system was not reviewed after the fall of communism, the members of the former nomenclature system remained in place, some even continuing in senior positions. Neither the investigated cases of corrupt prosecutors, judges, attorneys, nor the article of Dr. Bertalan Kaposvári, the vice president of the Supreme Court acting as president, and not even isolated cases of action by certain prominent judges have been enough to lead at least to a debate of the topic. In addition, the peripheral touch of the judiciary by the Parliament has triggered violent reactions abroad, which shows the power of corruption networks.

 

Solution Suggestion:

For ten years, with one billion forints annually, the government of Hungary should support truly independent civil activity that reviews valid and final judgments on the basis of a specific request, or performs civil control over closed cases of administration of justice regarding matters where no charges were made by prosecutors (disappeared documents).

ad B:

Mass media has become an independent power in the past century without its constitutional guarantees being developed and implemented. Because it has a direct influence on the other branches of power, especially on free and independent elections, certain media outlets have become targets of international and domestic corruption networks. At the same time, however, we need to distinguish between corruption related to challenges affecting the owner side of the media, related to editorial teams and those affecting individual journalists. However, the increased sensitivity of international corruption networks must be taken into account, as stated by Jeremy Pope in the 1995 TI Handbook: bribed reporters write articles that serve political and business interests. In these situations, the press cannot fulfil its role of a “watchdog”.

Solution Suggestion:

  • Providing continuous open tenders for media research institutes, universities, colleges and individual researchers to investigate corruption networks found in the media;
  • Make better use of the potential of NMHH (National Media and Infocommunications Authority) regulation to protect the freedom of the press;
  • Enhanced monitoring of content providers and establishing effective legal protection for fair journalism;
  • Establishing a financial fund to support journalists who have suffered disadvantages due to their ethical behaviour.

ad C:

Any shortage significantly increases corruption. In the current global production environment, there is a continuing lack of jobs. International regulation of the situation is delayed. Peripheral states suffer from recurring financial/economic crises, unlike multinational financial institutions and companies that earn surplus profits. These winners hinder the emergence of solutions that are in conflict with their interests on a global level. Strengthening negative processes, it is a local characteristic of workplace corruption that courts are not able to protect honest workers who have been removed by corruption networks, and often do not even recognize corruption in the workplace.

Solution Suggestion:

  • Launching an extensive educational program to raise awareness of workplace corruption;
  • Extending the powers of the EBH (Equal Treatment Authority) in this respect;
  • Strengthening the judicial protection of honest workers;
  • Increased protection of the middle management level by the government and civil servants, consistent enforcement of the ban on withdrawal of powers;
  • Chapter VIII.   Performing Employment Agreements of Act I of the year 2012 on the Labor Code should be amended to include the following underlined text: 
  1. Basic Obligations

Section 51 (1) Employers shall employ their employees in accordance with the rules and regulations pertaining to contracts of employment and employment regulations and – unless otherwise agreed by the parties – provide the necessary working conditions. Employers shall also provide a corruption-free working environment..

Section 52 (1) The employee is obliged…

(2) Employees may not accept and may not lay claim to any remuneration from third parties in connection with their activities performed during their employment without the employer’s prior consent. Such offers must be reported to the employer immediately, in writing. 

  1. Disobeying Instructions

Section 54 (1) Employees shall refuse to carry out an instruction if it would result in direct and grave risk to the health of others or to the environment. Employees shall also refuse to carry out instructions related to corruption, bribery, money laundering, and must not be penalized for such refusal. 

 

Dear Minister,

The suppression of corruption networks is essential to protect Hungary’s independence and democratic system. Therefore, outside the above-mentioned priority areas, I suggest the following:

  • Make better use of our opportunities arising from international treaties, especially in the field of the OECD’s Anti-Bribery Convention regarding foreign public officials;
  • The National Anti-Corruption Office should be established to carry out its activities under the supervision of the Parliament;
  • The limitation period for corruption-related offences should be extended significantly;
  • The Hungarian government should provide three billion forints to set up an independent research institute for the purpose of identifying international corruption networks and coordinating the international fight against them.

I would kindly ask you to support my amendment proposal to the draft Code of Professional Conduct of Hungarian Government Officials’ Corps, which would prohibit holding foreign accounts and conducting business with offshore sites for government officials. I trust that with your help, most of my suggestions can be utilized in the anti-corruption efforts of the government.

Budapest, April 29, 2013

Yours faithfully,

  1.       István Pintér

          research worker


Ajánlás a Compliance funkció számára

A Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú Szervezetének (BEMSZ) Compliance szekciója munkacsoportot hozott létre abból a célból, hogy ajánlást készítsen a compliance funkció számára. Az Ajánlás kifejezett célja, hogy az irányelveket szektorsemlegesen, bármely szervezetben működő vagy létrehozásra kerülő compliance funkció által alkalmazható módon (minimumkövetelmény jelleggel) határozza meg. A munkacsoport – elfogadva a Geopolitikai Tanács ajánlásait is – a részletes javaslatait azóta is irányadónak tekinti.

Elérhetőség:

Ajánlás a Compliance funkció számára https://iia.hu/images/dokumentumok/tudas/ajanlas_compliance.pdf


 

2008-tól folyamatosan figyelemmel kísértük a nemzetbiztonsági törvény végrehajtását, és javasoltuk annak a megváltozott körülményekhez való igazítását.

Az erőfeszítéseinkről tudósító híradások:

Kávézóban alakult meg a Titkosszolgálati Reformbizottság 

https://24.hu/belfold/2009/09/16/kavezoban_alakult_meg_titkosszolgalati/

24.hu

  1. 09. 16. 16:05

Egyetemi oktatók és független szakértők létrehozták a Titkosszolgálati Reformbizottságot, melynek célja a nemzeti érdekek képviseletére képes titkosszolgálati megújulás pártfüggetlen elősegítése.

Egy magyar civil szervezet, a Geopolitikai Tanács Közhasznú Alapítvány évek óta foglalkozik titkosszolgálati kérdésekkel. Az írásban is megjelentetett tanulmányaikban elemzik a titkosszolgálatok lehetőségeit és feladatait, valamint kiemelten a felügyelet kérdését. A témában rendszeresen publikáló egyetemi oktató, valamint független történészek, nyugdíjas titkosszolgálati tiszt, jogászok, alkotmány-, és emberi jogi szakértők létrehozták a Titkosszolgálati Reformbizottságot, melynek célja a nemzeti érdekek képviseletére képes titkosszolgálati megújulás pártfüggetlen elősegítése.

Érdekes beszélgetésre figyelhettek fel a Parlament Café vendégei. A Nádor utca sarkán lévő hely – a Parlamenthez való közelsége révén – köztudottan fontos megbeszéléseknek ad teret. A belső teremben helyet foglaló asztaltársaság ugyanakkor szokatlan témáról egyeztetett, amikor a titkosszolgálatok feladatairól és ellenőrzéséről folytatott vitát.

A független civil szakértőkből álló új testület célul tűzi ki, hogy a politikai pártok nézzenek végre szembe a titkosszolgálatok problémáival. A TRB a jelenlegi helyzet szakértői elemzése után javaslatokat dolgoz ki az elavult nemzetbiztonsági törvény korszerűsítésére. Ennek módosítása azonban kétharmados szavazati arányt követel meg, ezért jelenleg még szükség lenne az ellentétes oldalon álló politikusok együttműködésére.

“Korszerűsíteni kellene a nemzetbiztonsági törvényt”

2008.10.02 – 19:09 HVG.hu

https://hvg.hu/360/20081002_nemzetbiztonsag_torveny_nbtv_hivatal

A nemzetbiztonsági törvény (Nbtv.) elfogadása óta eltelt 13 évben megváltozott a nemzetközi biztonsági helyzet: a törvény alkotásakor a belső illetve az országot fenyegető bilaterális veszélyekre koncentráltak, azóta azonban a veszélyforrások internacionalizálódtak, és ezt meg kellene jeleníteni a törvényben is – mondta Kocsis Kálmán nyugállományú vezérőrnagy, az Információs Hivatal volt főigazgatója (1990-1996) egy csütörtöki előadáson Budapesten.

A volt főigazgató a Geopolitikai Tanács Közhasznú Alapítvány konferenciáján kiemelte: ma már a nemzetközi terrorizmus elleni fellépés a legfontosabb feladata a titkosszolgálatoknak.

Hozzátette, emellett megjelentek olyan új, nem tipikusan titkosszolgálati feladatok – mint a megélhetési migráció, a gazdasági és pénzügyi biztonság, az infrastruktúrák biztonsága -, amelyekről csak a titkosszolgálatok képesek a megfelelő információkat beszerezni és elemezni, és ennek is helye lenne a törvényben.

A szakember szerint indokolt lenne a magánbiztonsági cégek bevonása a titkosszolgálatok munkájába, mert – mint emlékeztetett rá – például az Amerikai Egyesült Államokban a nemzetbiztonsági szempontból fontos objektumok 85 százalékát magánbiztonsági cégek őrzik, és azok az elsők, amelyek találkoznak a “gyanús jelekkel”.

Jogi és szuverenitásvédelmi szakértők időben figyelmeztettek a várható lejárató kampányokra

2025. október 8., szerda 20:28

Budapest

Nemzeti Közleménytár

Budapest, 2025. október 8., szerda – A GTA alapítvány tanácsadó vonallal védi az emberi méltóságukban megalázott politikusokat.

Szomora Zsolt az ORAC kiadó 2024-ben megjelent könyvében részletesen elemezte a Büntető Törvénykönyv módosításait: “A dekriminalizáció a sajtó- vagy médiabelihazugságokra is kiterjed a közügyek tárgyalásával összefüggésben. Ez merőben új irány a szólásszabadság kiterjesztése vonatkozásában, olyan dekriminalizációsfelfogás, amely nem az AB határozatok mércéiből ered, azoktól független kriminálpolitikai döntés.” (A hírnév- és becsületvédelem joggyakorlata… 46.o.)

Tőle függetlenül Pintér István civil felügyelő már szuverenitási kockázatnak jelezte a politikusok lejáratását. Új tanulmánya elején, a vezetői összefoglalóban a következőkre hívta fel a figyelmet: “Kiemelt veszélyt jelentenek azok a külföldi korrupciós hálózatok, amelyek mind Magyarországon, mind külföldön képesek hatékonyan támadni a magyar érdekeket. Különösen veszélyesek a lejárató kampányokat szervezők, és azok, amelyek a nemzetközi, illetve hazai pénzügyi és befektetési döntésekre vannak hatással.” (A tanulmány letölthető: https://cgeopol.hu/muhelymunkak/)

A GTA alapítványnál a kutatást cselekvés követte, amikor megszervezték a méltóságukban sértett a közszereplők ingyenes tanácsadó vonalát. Ez elérhető a www.geotan.hu honlapon keresztül.

Kiadó: Geopolitikai Tanács Közhasznú Alapítvány

——————————————————————-

A Nemzeti Közleménytár oldalán található közlemények nem képezik az MTI hírkiadás részét, az MTI által szó szerint továbbított tartalomért minden esetben a közlemény beadója a felelős. A közlemények forrásmegjelöléssel (NKT) szabadon és korlátozás nélkül felhasználhatók.

UA-178010519-1